Er wordt druk gespeculeerd over de mogelijke overname sinds de deadline van
het eerdere bod van Microsoft op Yahoo! afgelopen weekeinde verstreek.
Yahoo! ging niet in op het bod ter waarde van 44 miljard dollar (28 miljard
euro), omdat het te laag zou zijn.
Vrijdag meldde The Wall Street Journal dat bestuursvoorzitter Steve Ballmer
van Microsoft zou neigen tot een vijandig bod. Ballmer zou volgens diverse
media nog tot vrijdagochtend hebben getwijfeld over de richting die hij op
wil. Er liggen nog diverse opties open.
Microsoft zou direct naar de aandeelhouders kunnen stappen met het bod dat nu
neerkomt op ruim 29 dollar per aandeel. Ballmer zette Yahoo! eerder onder
druk door te dreigen dat een eventueel vijandig bod lager zal zijn dan het
‘vriendelijke’ eerste bod.
Microsoft zou het bod ook kunnen verhogen om op deze manier de steun
van de directie van Yahoo! te verkrijgen. Volgens de krant The New York
Times zou Microsoft overwogen hebben om het bod naar 32 of 33 dollar per
aandeel omhoog te krikken.
Een informele rondvraag onder grootaandeelhouders van Yahoo! zou echter hebben
uitgewezen dat zij denken aan een prijs van 35 tot 37 dollar per aandeel.
Microsoft zou dan alsnog bot vangen, hoewel de aandeelhouders wellicht hun
eisen zouden verlagen als zij een 'take-it-or-leave-it'-aanbod krijgen.
Ballmer liet afgelopen week weten "precies'' te weten hoeveel Yahoo! waard
is en "geen cent meer te betalen''.
De softwaregigant zou ook kunnen weglopen en het bod laten voor wat het
is. Ballmer suggereerde dat hij dit nog liever zou doen dan te veel betalen
voor het internetbedrijf. Ook lieten verscheidene functionarissen van
Microsoft weten dat het bedrijf ook zonder Yahoo! de internetmarkt met
succes kan veroveren.
Welke kant Microsoft ook op wil, de tijd dringt. Verscheidene media meldden
dat Yahoo! een dezer dagen akkoord zou kunnen gaan met een nauw
samenwerkingsverband met internetzoekmachine Google.
Dit zou de concurrentiepositie van Yahoo! versterken en de kans vergroten dat
het bedrijf zelfstandig blijft. Microsoft zou in dat geval met een
aanzienlijk hoger bod moeten komen om de belangstelling van de
Yahoo!-aandeelhouders te winnen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl